Je třeba zabít Davida? Ale není. Je třeba zabít jeho tvůrce? Ale není. Je třeba zabít ty, kteří to nepochopili...:) Je třeba zabít kritiky pro kritiky, kteří nevzali v potaz omezený manévrovací prostor, který tvůrci této scarymuzikálové megaparodie měli, protože tvořili až jako druzí v pořadí. Ale nakonec to byl prostor, který bezezbytku využili!
Lumírova spartakiádááá...
Proč se mi JTZD líbilo? Protože flexibilní rejža Radek Balaš na co sáhne, to má šmrnc, šťávu a spád. Protože řada poprockových operasstar tu předvádí skvělé herecké (rozuměj činoherní) výkony - viz zatím Monika ABSolonová, Bohouš Josef, Roman Vojtek - a naopak činoherečka Bára Štěpánová zpívá jako bohyně Angeličinu Doufám že mi sílu bůh dá...! Alan Bastien vypadá jako dokonalý Ježíš Kristus, na nedostatek prostoru (zdaleka nejen tanečního) si nemohou stěžovat ani členové company (zejména herecká pasáž tanečnic na záchodech Lucerny je daná vyloženě brilantně), no a parodování všeho, co se jen parodovat dá, také nejde za hranice únosnosti... I když při odpadávání částí těla Ivanky Beranové (parodie na Hostel) v Centru humanistického zabíjení Bohouše Josefa (ostatní alternace jsem zatím neviděl) jsem seděl chvíli s otevřenými ústy. Mimochodem, není tu od věci vzpomínka na absurdní blábol Václava Havla o humanistickém bombardování Bělehradu v roce 1999 - jenže Havel to na rozdíl od tvůrců crazykomedie JTZD bohužel myslel setsakramentsky vážně...
Alan jako Hugo Harafena - možná trošičku zbytečná scéna (tady se nezapře podíl na autorském rukopisu z pera dvojice Genzer-Suchánek), ale dává prostor i pánské company a lidi baví...
V každém případě největšími momenty představení jsou pro mě Decibely lásky na plátně od Šanghaje po Madagaskar (s prakticky celou elitou české zábavní branže), předělávky textů již zmíněné Angeliky a hlavně Teď královnou jsem já z Kleopatry, Moničin herecký WC exkurs a varování žalováním Oldovi (zasvěcení vědí), které Lumču Olšovského dostalo do kolen... No ale na prvním místě je začátek druhé půle díky neskutečnému výkonu Filipa Antonia, syna Dity Hořínkové, který je tak sladký (dílem je to ale zásluha neskutečně dojemně napsané celé této pasáže), že každý citlivější jedinec se prostě nemůže neubránit slzám dojetí a následnému frenetickému aplausu bezprostředně po skončení této scény!
Univerzál Juraj "Ďuro" Bernáth - zase tři role najednou...
Pokud jde o výkony ústřední dvojice Dumb and Dumber - Ládi a Vládi - těším se samosebou na showmana Aleše Hámu, který zřejmě zdokonalí dnešní premiéru, ale již zmíněnému novici na Broadwayi Lumíru Olšovskému to se Švejkem divadelních prken Martinem Sobotkou sedne také nadmíru... Neurazí a přitom nadchnou...
A pochválit samozřejmě musím i některé lechtivé kostýmky Romana Šolce, které na skvostných dámách na čele s Ivankou Beranovou, Haničkou Kadlecovou, Bárou Kolaříkovou či Glorčou Fricovou, navíc při skvělé chorošce KiKi Kloubkové, prostě nemohou nechat dospělého zdravého jedince rodu mužského v poklidu:)
Bára Kolaříková (skoroSobotková?) s panem Kostymérem Romanem Šolcem v akci
Negativa? Snad jen málo legendárních Davidohitů (což fandy zvyklé na český muzikál, kde jeden hit střídá druhý od začátku do konce, může zklamat), resp. konkrétně např. úplně zbytečná striptérská scéna v závěru díla. Ovšem publikum při ní bouří skoro nejvíc, takže... Prostě, kdo nevěří... Ten ať tam běží. Michal David jako světová megastar roku 2060 je v roce padesátin mistra opravdu dobrým nápadem. A kdo ví, zda tou hvězdou za 50 let skutečně stále ještě nebude...?! Pokud ano, tak zcela zaslouženě. Vždyť díky němu víme, že Pár přátel stačí mít, co uměj za to vzít...
FOTO - Martin J. POLÁK