Villazon v Bohémě v ČR

19. 05 2009 | 19.55

Božská Bohéma největšího skladatelského operního fenoména všech dob - Giacoma Pucciniho, se dostává na filmová plátna. A překvapivě nejen do artových kin, ale i do běžné komerční distribuce. Jistě zůstává otázkou, jak dlouho právě v českých multiplexech vydrží - moc bych si na delší než třítýdenní období nevsadil, ale to už je jiná věc. Ve světě bude mít dozajista jiný ohlas...

A aby to nebylo nejhorší ani v ČR, dovolím si na toto fenomenální dílo upozornit. Hlavně také proto, že v hlavních rolích romantické veristické opery se na plátně představí dvě největší současné světové hvězdy operních jevišť. Sopranistka Anna Netrebko a pak letos sice kvůli nemocným hlasivkám odpočívající, ale stále nepřekonatelný mexický tenor tenorů Rolando Villazon.

Více o snímku režiséra Roberta Dornheima najdete na www.laboheme-derfilm.de a o božském Rolandovi např. na nadšeneckém fanwebu www.rolando-villazon.snadno.eu. Samozřejmě, že dnes už bohužel všemocný youtube.com nabízí i ukázky Rolandových pěveckých kvalit, doporučuji zejména najít si jeho podání operní árie árií z Pucciniho Turandot, známé Nessun Dorma. Ale ani pověstná árie Rodolpha z Bohémy, která ve filmovém zpracování zazní v samotném počátku, si s kvalitami Nessun Dormy nezadá, a proto vřele ponoukám okoštovat na vlastní kůži v některém z našich kin, dokud není pozdě.

Česká premiéra snímku o (ne)šťastné lásce básníka Rodolpha k něžné Mimi se uskutečnila ve čtvrtek 14. května. A o tom, proč nakonec vztah dvou chuďasů z Montmartru nevydrží, se dozvíte po nějakých 90 minutách z celkové únosné 115minutové stopáže (opera je ve filmovém zpracování pochopitelně krácena). Filmová verze stojí vedle lásky Rodolpha a Mimi také na přátelství a bohémském životě čtyř umělců, kde zaujme i hlas (a vizáž) pohledného Marcella, leč jak zjistíte závěrem, aby k takovému krasavci připadl takový úžasný hlas, není samo sebou, takže o tuto roli se museli podělit hned dva umělci.

A jaké mám první ohlasy ze včerejška, kdy jsme na tento umělecký hudební zázrak vyrazili? Poelínka mi napsala, že jsem jí ukázal "srdce" opery, za což moc děkuju. Stejně podtrhuji i její slova o tom, jak vůbec nevadilo, že nestíhala titulky, protože stačilo "cítit hudbu". Ano, právě o tom je maestro Puccini. Právě proto je to už navždy operní bůh, kterého nikdo nepřekoná. A jen houšť víc takových hlasů, jako má Villazon, které sílu Pucciniho skvostné hudby ještě zvýrazní!